Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

18 & 19 : Kursus Pra-Perkahwinan.

Assalamualaikum dan selamat petang..

Semoga yang membaca entri aku,semuanya baik-baik belaka ya. Kalau hari ni tak berapa baik,jangan sedih lama-lama,benda dah terjadi pun,tak apalah,esok lusa lupa dah. 

Oh ya,betullah itu apa yang kau baca, KURSUS KAHWIN. Sebelum aku terlupa,baik cerita hari ini. (*Sayangnya,aku tak sempat nak tangkap gambar apa pun,kenalah ada bukti sikit. huhu)

Aku sebenarnya ikutkan dari tahun-tahun lepas (*berapa tahun entah aku tangguh ni) nak ambil kursus ini,tak kisah pun datang sorang,tanpa berteman. Sebab aku ada banyak kelapangan masa untuk datang tapi itulah tetap aku tak ambil pun. Bila dah tersedar dan aku dah ada perancangan untuk masa hadapan,ini serius,bukan main-main. Maka aku pun bertekad sungguh nak ambil kursus secepat mungkin. Tak sabar sangat,bukan apa risau nanti dah tak ada masa nak pergi.

Jadi,bila dah terniat nak datang tu,aku terus la mengoogle segala maklumat berkaitan. Ada juga baca pengalaman blogger lain tapi kejadiannya banyak yang dah lama berlaku pun. Jadi,aku cuma google sajalah pasal cara nak daftar kursus. Pergi website berkaitan,ada 2 cara untuk daftar,sama ada secara online,tapi kena download la borangnya atau datang terus ke pejabat agama daerah yang berdekatan. Jadi aku pun buat keputusan untuk datang terus ke pejabat,senang nak tanya apa-apa dan kalau boleh nak la tarikh sebelum bulan 3 ni. Gigih sangat,Ahad google semua esoknya terus serbu pejabat . Haha

Kalau aku,tempat yang dekat Pejabat Agama Islam Daerah Klang (PAID Klang). Yang kalau nak pergi ke Bukit Tinggi ada satu simpang nak ke Jalan Tengku Kelana,tapi jangan masuk kiri. Aku nak jelaskan pun kurang reti sebab masa pertama kali datang,sesat! Tapi,alhamdulillah lepas pusing-pusing,dah nampak dah jalannya,baru aku tahu letaknya dekat situ. 

6/2 datang ke pejabat,terus ke kaunter 1 dan minta pada pegawai bertugas nak minta borang kursus kahwin. Isi la maklumat yang diminta,lepas tu dekat bawah sikit ada tarikh-tarikh kursus (*kursus selama 2 hari),biarkan kosong dulu. Lepas tu ke kaunter 1 balik,tunjuk borang tadi ,pegawai akan berikan nombor giliran. Maka,bersabarlah sekejap okay. Tak lama pun,masa datang tu,aku sorang,maksudnya datang sorang,dekat sana ada la ramai orang tunggu. 

Tak lama selepas itu,nombor aku pun tiba,pergi kaunter nom.10,bagi borang semua,lepas tu pegawai bertugas,akan tanya kita nak datang tarikh bila,jadi aku pilih tarikh 18 dengan 19 punya,nak cepat sangat punya pasal kan. Redah sajalah. Sebab 11 & 12 dah full house. Tak apalah. Jadi kalau nak daftar,baik datang seminggu awal. Lepas tu,pegawai akan beritahulah sekian-sekian dan beri salinan kedatangan. Dekat sini bayaran kursus cuma RM80.00 sahaja. Murah. Alhamdulillah.

Hari yang ditunggu pun tiba,hari pertama 18 haribulan tu,kena datang awal,sebab nak daftar kan. Kena datang dalam sebelum 7.15,lewat sikit tak apa. Aku bertolak dari rumah dalam pukul 6 lebih,awal la juga,langit masih gelap yang amat. Konon jauh la sangat tempatnya,ahaha,sekali datang dalam pukul 7.05 pagi,gelap gelita,orang pun tak ada sangat,jadi aku cepat-cepat la masuk parking motor,bahaya. Gigihnya datang awal,lepas tu ada la 2-3 orang perempuan lain datang,lega sikit ada teman. 

Tak lama selepas itu,kaunter daftar pun dibuka,lelaki perempuan diasingkan. Cari nama,lepas tu bagi ic dengan salinan ic,dekat senarai daftar,sila semak nama dengan no.ic dengan teliti,kalau yakin dan berpuas hati,tandatangan & bayar duit RM80,nanti diberi resit. Lepas tu ambillah fail. Dalam fail tu ada tentatif program sepanjang kursus berlangsung,nota cara nak daftar nikah secara online,borang penilaian kursus,buku nota,dengan buku tebal dan tak dilupa pen. Dan terus naik atas ke Dewan al-Ghazali. 

Aku kan datang sorang,memang aku pasrah sajalah,berdikari sikit. Dah biasa buat semua sorang,tak ada la rasa sunyi ke apa sangat. Boleh bawa diri. Alhamdulillah. Masa dekat atas,sementara tunggu yang lain,aku tak berani nak masuk dulu,huhu,rasa seram sejuk. Tunggu,tunggu ada seorang girl-girl tegur aku dulu,jadi aku ramahkan la diri juga,tak mahu sombong. Alhamdulillah dapat la kawan seorang,kitaorang pun masuk la cari tempat duduk sama-sama. Cari tempat duduk yang paling kedua hadapan,dekat dengan pentas. Okay,dekat PAID Klang,kedudukan kerusi macam ini, ada 3 bahagian/lorong,setiap satu meja panjang,ada 3 kerusi. Duduk dulu,sementara tunggu urusetia semua,kitaorang pun apalagi berborak sambil berkenalan. Hehe.. Comel juga bila orang ingat aku muda padahal dah 25 tahun dah. Tak lama lepas itu,tiba-tiba ada seorang lagi datang duduk sebelah,sebab masa tu aku duduk tengah,kiri dekat tingkap si F. Jadi kami pun persilakan sajalah,terima dengan hati terbuka. Ada lagi sorang kawan baru!

Lama duduk,tiba-tiba ada seorang urusetia tegur suruh pindah tempat,kitaorang yang perempuan kena duduk belakang,biar lelaki duduk kawasan depan,huhu,sedihnya,dah ramai masa tu kena berebut tempat,kalau boleh tak mahu la ke belakang sangat,jadi kitaorang,masih kekal 3 orang tadi,duduk dekat bahagian lorong tengah pula. Aku masih duduk tengah. Jadi,aku senang bila ada orang yang jenis ramah,aku usahakan mesra diri. Sementara tunggu program bermula,urusetia yang bertugas,beri la sikit peringatan pasal program yang akan berlangsung sekejap lagi. Sementara menunggu tu,berselawatlah ramai-ramai. hihi,comel betul.

Dalam pukul 8.30 lebih,barulah penceramah pertama masuk,terlambat sikit,tak apalah. Tapi tak dapat tahan,perut lapar,lupa sarapan. Haru betul perut berbunyi kuat. Yang pertama tajuk : "Peranan Akidah & Ibadah Dalam Islam) oleh Ustaz Jamali. Di awal slot,ditunjukkan satu video. Lepas dah habis tengok,ustaz tanya kitaorang semua apa yang kita dapat daripada video tadi tu. Ah,dalam kursus macam biasalah,sebab tak mahu membosankan sangat,ada la bahagian yang lawak,banyak sangat gelaknya,tapi ada la juga bahagian yang bagi aku sedih juga. huhu. Sedih sebab kena dekat diri sendiri. Sentap !

Masa kursus, makanan akan diberikan,jangan risau. Kecuali sarapan itu kena makan dari rumah la awal. Makan pagi,tengahari,petang (*untuk hari pertama ada) lepas tu hari kedua,kan separuh hari saja,jadi cuma sediakan makan pagi dengan petang. Alhamdulillah kenyang.








2 comments:

  1. Wah. dah ambil kursus kahwin. RM80 murah sangat dah tu. Kalau kat universiti selalu ada buat kursus ni sebab nak bagi harga murah kat student. Harga pun lebih kurang RM80 juga tapi tak berkesempatan lagi nak ambil. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah,ada kesempatan. hehe.. itulah dekat u mmg ada buat & rasanya harga lagi murah la kan.. tak apa eizz,nanti2 ada masa semua boleh ambil. Dekat selangor dgn mana entah murah,ada yg mahal sikit.

      Delete