Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Pengalaman QTI Kereta (D).

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu ..!

This is a photo of a light mint green old VW beetle car in front of a wodden house with a white fence in a residential area in a typical american street. There is a yucca palm tree in the lawn of the house. The sun is shining brightly.
Credit
Agak kurang sabar untuk mengupdate cerita pasal QTI kereta yang kejadiannya berlaku semalam. Aku nak ceritakan lah pengalaman aku kepada orang lain supaya boleh ambil pengajaran sebab tak ramai orang ceritakan pengalaman QTI ni.

QTI (“Qualifying Test at the Institute”.) tu apa maksudnya? Bila ada orang sebut pasal QTI mesti engkorang garu kepala,apa bendalah orang tu merepek QTI QTI.

Maklumat lanjut boleh rajinkan diri baca dekat sini - http://driving-school.com.my/sekolah-memandu/q-t-i-atau-pra-ujian-memandu-di-malaysia/

Senang cerita macam ini,QTI macam peperiksaan percubaan. Bila ambil lesen kereta/motor pun ada juga ujian percubaan sebelum kita dilepaskan untuk membuat ujian JPJ nanti. Bezanya kalau QTI motor buat bahagian litar dan jalan raya,dan kalau gagal mana-mana bahagian kena ulang dua-dua berbanding QTI untuk lesen kereta kena buat bahagian litar saja.  Bila lulus,maka itu bermakna kita dibolehkan untuk tempah tarikh buat ujian JPJ pula. Tapi dalam QTI ini,kita cuma diuji di bahagian litar sahaja. Boleh la tarik nafas lega ya dok?

Dekat pusat memandu aku,QTI cuma ada pada hari Selasa,Khamis dengan Sabtu saja,tempat lain aku tak tahulah sama ke berbeza ke macam mana.

Jadi meh sini aku nak ceritakan pengalaman sepanjang proses QTI. Aku tak pakai ejen ya sebab tu semua benda kena buat sendiri,kalau pakai ejen lain cerita la semua senang. huhu

  1. Amatlah aku sarankan kepada engkorang datang awal sebelum 8.30 pagi. Dan pastikan siap sedia mental la. Hahaha. Proses QTI tak lama pun,paling pun tak sampai 30 minit.
  2. Datang ke kaunter berkenaan minta borang QTI,yang siap ada sijil dengan dokumen sekian-sekian. Nanti kerani akan suruh kita tandatangan bahagian yang berkenaan. Dengarlah cakap kerani tu suruh buat apa. Selesai sign semua,masuk ke bilik pendaftaran. Dalam bilik tu pergi ke cikgu yang jaga,isi maklumat seperti yang diminta,kemudian cikgu tu akan serahkan borang QTI (yang ada senarai RPK RSM dengan semua bahagian senarai litar (apa benda aku nak terangkan ni..) tulis la nama semua,lepas tu akan ditulis nombor. Borang tu harga RM1 untuk yang pertama kali ,kalau kau kena buat balik QTI (*kira gagal la dulu) tak perlu bayar lagi.
  3. Kalau datang awal,kerani akan panggil mengikut nombor untuk cap jari,keluarkan ic dengan lesen memandu,kemudian akan diberitahu kita kena datang sana balik,untuk ambil ic tu pukul berapa. Kalau kau datang lambat,macam aku semalam,tak payah cap jari ,sebab dah lewat kan,terus kena uji,dah selesai baru kerani tu ambil cap jari,kiranya aku kena 'tahan' la ,balik lambat sikit. 
  4. Nombor tu fungsinya lebih kurang 'ID' kita lah,nanti penguji (ada beberapa orang penguji ) akan masuk ke dalam bilik tu dan panggil nom sekian-sekian,jadi sila peka. Dia tak akan panggilnya nama kita ke apa,cuma sebut nom. saja. Dan bukan ikut turutan 1-2-3 okay,nom dipanggil oleh si penguji secara rawak. Dah dipanggil tu bangkit,cepat. Ikut penguji tu,kalau tak peka/tak sahut panggilan,nanti penguji akan tanda engkorang tak 'wujud'. walaupun kau datang. (*kalau lambat,jumpa ja la tester tu walaupun kena marah sebab lambat,sebab kau wujud/bukan balik rumah ke apa kan)
  5. Dengar arahan penguji tu suruh buat apa.
  6. Dah selesai,penguji akan suruh kita cari kereta yang kita gunakan masa latihan,kiranya engkorang kena la cari cikgu korang. Jadi sebaiknya kan,nasihat aku lah kan,bila kita nak datang QTI pada hari berkenaan tu beritahu pada cikgu engkorang awal-awal,makanya kereta dapat disediakan lebih awal. 
  7. Misal kata engkorang gagal/terkandas,proses sama juga cuma nanti hari QTI seterusnya tu engkorang cuma kena minta borang QTI,daftar macam biasa tapi nombor giliran lain dan pakai borang yang lama juga jadi tak payah bayar RM1. Penguji pun mungkin orang lain juga. 
  8. Kalau gagal QTI tiada sebarang bayaran untuk ulangan. 
QTI tu anggaplah macam ujian JPJ yang sebenar,jangan lupa bagi signal nak masuk ke mana-mana,berhenti di kawasan sepatutnya,bila lalu dekat simpang,berhenti dulu. Jangan main langgar ja semua.

Untuk booking JPJ test dalam tempoh seminggu (*pihak SM kena booking dalam tempoh seminggu,maknanya lepas QTI kita kena terus booking tarikh ujian jpj dekat kerani SM) lepas selesai QTI. Dan kalau misal kata lesen L tamat sebelum kau sempat settlekan ujian jpj,renew kemudian buat photocopy lesen renew bagi dekat pejabat untuk urusan pendaftaran jpj test.

Aku sebenarnya QTI minggu lepas,3/9 lepas tapi aku terkandas dekat bahagian bukit. Bukit kan bahagian yang pertama. Ada 2 kali percubaan,peluang yang ada aku sia-siakan,bukan rezeki aku lah nampaknya haritu. Bila dah kita gagal satu bahagian,makanya kita akan gagal la keseluruhannya. Dah bukit gagal,makanya aku tak perlu dah buat bahagian parking. Terus pergi kaunter,cop jari dan boleh lah balik untuk menangis. huhu
Bahagian litar ni,kalau gagal satu,kiranya kau dah gagal.
Malu betul bila dah gagal dekat situ,habis turun bukit,terus cikgu ambil alih bawa kereta sambil bagi tazkirah dekat aku yang dalam kemurungan tu. haha
Bila latihan buat elok ja naik,bila QTI kereta tak mahu naik langsung,undur ke belakang lagi ada lah,agaknya aku tak tekan minyak sangat. hahaha. Baru sedar apa yang aku silap. Ya la sebab kita ja duduk dalam kereta tu kan,bukan ada cikgu dekat sebelah nak bagitahu apa yang kena buat.
Balik aku terus cerita dekat kakak aku pasal aku gagal QTI,sekali kakak aku pun cerita la beliau pun dulu gagal juga dekat bukit,buat 2 kali QTI (*sama macam kes aku ni) tapi ujian JPJ alhamdulillah sekali ja lulus. Aku yang kemurungan terus berazam la buat sungguh-sungguh selepas itu. hihi

Kisahnya semalam,aku datang lambat,dalam 8.45 macam itu,orang pun dah ramai tapi tak ada lah ramai sangat,dan bukan aku sorang yang lambat. Terkejar-kejar aku. Terus la daftar macam biasa. Dapat nom.23. Beberapa minit aku duduk,nom. aku dah dipanggil oleh penguji (*dapat penguji yang lain,nampak macam mesra tak macam yang 1st garang) . Terkejut aku.

Lepas tu penguji suruh ambil kereta,aku lambat sikitlah sebab aku pun silap tak bagitahu cikgu awal-awal. Fuh,seram sejuk betul,risau penguji mengamuk suruh cepat karang habis lah aku. huhu
Aku nampak dah adik (*sebab umur dia 19 tahun ) ,lupa nak tanya nama dia,gerak dulu. Tapi tak perasan pula dia buat bukit,masa aku nak keluar ke bahagian bukit,dia dah buat bahagian side parking dah. Sementara kereta aku dalam lane kiri,sebab lane kanan ada 2 kereta tunggu nak naik bukit, budak tengah berlatih kot, Aku nampak si penguji dengan cikgu aku suruh aku tunggu dulu,jangan naik bukit dulu.

Sampailah aku dijerkah oleh siapa entah,dimarah nya aku. Dah aku lah sorang duduk dekat lane kiri,kan siapa lagi. Dia suruh naik cepat,aku nak tulis balik apa yang dia jerkah tu pun,tak sampai hati sebab aku dah lupa aku yang dia cakap. Dan aku tak mahu sedih-sedihkan hati aku ingat perkara tu. BUANG MASA.hahaha iya la sangat..
Kemudian,masa kena marah tu,kereta sebelah aku tu,cikgu dia perempuan la..,cakap dekat aku,

"Dik,cepat naik dik..." 

Masa tu aku agaknya tengah mamai-mamai ke apa,macam dalam dunia lain. Hahah.. itu pasal aku tak rasa sentap sangat bila kena marah macam itu. Lepas cikgu tu suruh naik,aku pun naik la bukit. Fuh..dah rasa cuak sangat ,sebab pengalaman-pengalaman sebelum ini. Ada sorang lagi calon sebelah aku,dia nak turun agaknya,tapi kereta terundur pula. Huhu. Aku dah la trauma dekat bukit.

car, gear shift, gears
Credit
Selesai buat semua,penguji aku suruh turun. Aku pun buat la macam langkah-langkah yang aku dah belajar. Tekan minyak,angkat clucth sikit-sikit sampai kereta macam nak gerak. Bila dah rasa nak gerak tu,turunkan handbrake. Semalam aku angkat terlalu awal,cepat-cepat aku tekan minyak sikit. Alhamdulillah kereta tak terundur ke belakang,maknanya aku dah berjaya lepasi bahagian bukit,rasa nak menjerit pun ada juga. Terus ke bahagian untuk parking pula. Risau juga dekat parking sisi,sebab aku kekadang ting tong sikit. huhu.. Masa buat tu juga,calon dekat parking 1 gagal,tak pasti la apa yang dia silap buat,aku tak kuasa nak toleh perhati. Aku tawakal ja la.

Bila dah berjaya masuk dalam kotak parking dengan selamat tanpa langgar apa-apa,pun aku dah gembira,tak terkawal dah rasa nak melompat-lompat itu. LOL. Tapi sabar dulu,ada lagi satu kena buat iaitu parking 3 pointer/3 penjuru. Aku duduk lama juga la dekat simpang tu,tunggu arahan penguji suruh masuk ke parking 3 pointer. Padahal pergi ja la,nanti pandai-pandailah penguji tu cari kau. Jadi aku bagi calon sorang ni buat dulu la,sebab aku blur nak masuk ke sana dulu ke bagi peluang dekat dia dulu. huhu..

Masa dia buat tu,aku tunggu dekat luar kawasan parking tu sementara tunggu dia selesai,cikgu pula berdiri dekat pondok dekat kereta aku . Aku sempat tanya cikgu,selepas selesai 3 pointer ni,terus ke selekoh S dengan Z ke buat apa pula. Cikgu aku kata,buat RPK RSM dekat kawasan sebelah bukit. Kiranya selekoh S dengan Z ,kan senang,huhu,tak payah buat.

Calon yang tengah buat 3 pointer ni pula,aku rasa mungkin ada yang tak kena dengan kereta dia,dia dah masuk parking cantik ,undur pun okay,sekali nak keluar (kiranya pergerakan yang ke-3 tu,pergerakan keluar) ,tak lepas,kiranya dia dah buat banyak pergerakan dah masa tu,dah dikira gagal. Sayang juga,sebab tinggal satu itu ja la ujian,tapi bukan rezeki dia lah semalam. huhu
Aku terus masuk kawasan 3 pointer. Kena kawal la diri,fokus walaupun mamai blur semacam aku betul semalam. Bila dah selesai nak keluar tu,lega lah aku dah lepas ketiga-tiga ujian litar. Fuh
Terus buat RPK RSM,tapi bukan sebut satu-satu pun,buat ringkas ja semalam. Tapi masa tu cuma buat RPK sentuh bahagian enjin sajalah,setakat penguji tnaya itu ini ja. Gelabah jugalah sebab aku tak hafal sangat. huhu

Selesai semua,ikut penguji masuk pejabat untuk urusan seterusnya. Nanti penguji tu akan semak-semak dan tulis kita lulus atau gagal. Tunggu nama /nom. dipanggil untuk ambil ic kita dan masa tu terus beritahu pada kerani untuk booking JPJ ya. Jangan lupa!

ALHAMDULILLAH. LULUS juga akhirnya................


Cerita lain :-

  1. Cerita 29 Mei
  2. Ujian Komputer / Ujian Bahagian 1
  3. Pengalaman pertama.
  4. Cerita Seram & Tips Utk Bahagian Litar (Kereta).

Petikan Buku : 44 Rahsia Bina Hati Bahagia.

(*Nota pendek : Aku ada satu tabiat bila baca buku, suka sangat tulis quote a.k.a petikan dari buku tu dalam buku khas,sebab quote tu kadang-kadang ber'harga' maksudnya bagi aku. (Tak suka nak higlight atau conteng buku-buku .) Dan itulah tujuannya aku letak senarai quote yang berjaya aku jumpa,LOL,dari mana-mana buku dalam blog ini. )

“Jika hari ini kita berjaya,esok lusa kita mungkin berhadapan dengan kegagalan. Jika hari ini kita gembira,esok lusa mungkin kta akan bersedih.”

“Hanya mereka yang diuji sahaja dapat menilai sejauh mana kemampuan dirinya.”

“Seorang insan yang berjaya dalam hidup,dia bukan membinanya dalam masa 1 hari. Pada saat orang lain tidak mahu bangun lagi setelah terjatuh,dia tetap berusaha untuk bangun biarpun terpaksa memaut pada bahagian lain sehingga akhirnya dia mampu berdiri semula.”

“Kegagalan adalah kejayaan yang masih tertangguh.”

“Apabila seseorang itu berasakan dirinya mampu melakukan sesuatu,kebiasaannya dia pasti akan mampu melakukannya.”

“Jalan terbaik untuk mengatasi perasaan negatif yang  membuahkan kerisauan,kegelisahan dan cemas ialah dengan berkata sesuatu yang positif.”

“Jangan biarkan hidup kita gagal disebabkan oleh pemikiran sendiri.”

“Walaupun zahir seseorang itu kelihatan hebat,dia akan kelihatan teruk di mata manusia apabila pemikiran negatif membelenggu diri.”

“Apa yang sudah berlaku,biarkan ia menjadi sejarah. Jangan biarkan ia menjadi mimpi ngeri.”

“Apabila sesuatu perkara telah ditakdirkan,tiada siapa pun mampu menghalangnya.”

“Setiap apa yang kita rancang atau laksanakan tidak akan berjalan mengikut kehendak kita tetapi  berdasarkan kepada kehendak Allah jua.”

“Manusia sentiasa bersangka buruk dengan apa yang telah Allah tetapkan kepada mereka.”

“Walaupun penyelesaian sesuatu masalah itu mungkin mengambil masa agak panjang,bertenanglah.”

“Memberi nasihat adalah sesuatu yang mudah. Tapi,ia tidak semudah yang menerima nasihat kerana mereka itu sedang menanggung beban yang cukup berat.”

“Setiap hari kita sering diuji dan akan terus diuji oleh Allah.”

“Tiada pergantungan yang sehebat-hebatnya melainkan meletakkan sepenuh kebergantungan itu kepadaNya semata-mata.”

“Apabila seseorang itu telah mencapai tahap kebergantungan dan keyakinan yang sebenar-benarnya kepada Allah,maka segala ujian yang menimpa akan diterima dengan reda dan sabar.”

“Anggaplah ujian yang menyapa kita hanyalah jentikan kasih sayang Tuhan kepada kita yang semakin alpa.”

“Sekiranya kita melihat ujian Allah itu sebagai hikmah terbesar yang sedang Allah berikan,tentu kita akan tenang menerimanya.”

“Pada saat diri diuji,kesedihan mengcengkam hati,tiada lain,melainkan kepada-Nya tempat mengadu dan pergantungan hati.”

“Sejarah itu jangan terlalu dibanggakan. Tapi,kita tidak boleh melupakan sejarah.”

“Semalam jika terus dikenang,tiada apa yang boleh dilakukan untuk kembali,dan memperbaiki sebarang kekurangan dan kelemahan pada waktu itu.”

“Apa yang sudah berlaku,biarkan sahaja. Hari ini adalah hari yang perlu dihadapi. Berpijaklah di bumi nyata.”

“Semalam sudah berlaku,jangan diharap hari ini sama juga keadaannya.”

“Hadapilah hari ini dengan penuh keazaman dan kekuatan,kerana menangisi  yang semalam tidak memberi apa-apa kebaikan melainkan menambah duka di hati dan melenyapkan semangat untuk terus hidup.”

“Ambillah sejarah untuk membina kehebatan pada hari ini dan juga membina impian pada masa hadapan.”

“Hari esok perlu dibina walau apapun keadaannya selepas itu.”

“Impian itu perlu dibangunkan,bukan sekadar cita-cita kosong.”

“Apabila kita melihat orang yang lebih sukar keadaannya daripada kita,pasti kita akan menjadi orang yang bersyukur dengan apa yang ada.”

“Memandang ke bawah menjadikan kita lebih bersyukur kerana berada di atas.”
“Kesusahan yang dihadapi hari ini sebenarnya akan memudahkan kita untuk berhadapan dengan pelbagai cabaran pada masa hadapan.”

“Sukar pada permulaan,senang pada masa akan datang.”

“Jalan mana yang akan dipilih,itu terletak di tangan kita.”

“Andalah yang menentukan arah mana yang hendak dituju. Orang lain tidak mampu memilih untuk kita,tetapi hanya dapat memberi pandangan ataupun nasihat.”

“Sekiranya kita memilih untuk gagal,fikiran itu akan membawa kepada kegagalan. Jika memilih untuk berjaya,fikiran itu akan membawa kea rah kejayaan kerana pilihan itu di tangan kita.”

“Apabila seseorang itu berfikir yang baik-baik ,pasti kebaikan akan datang kepadanya.”

“Bersabarlah,kerana hidup ini medan ujian. Jika engkau lepas daripada ujian berat ini,ujian lain akan menimpamu pula.”

“Kejayaan,tidak mungkin mampu dicapai tanpa dimulai dengan impian.”

“Nikmat kejayaan itu hanya dapat dirasai setelah berdepan dengan kesukaran demi kesukaran.”

“Kejayaan itu adalah hak milik semua orang. Tiada siapa berhak menghalang kita untuk mencapainya.”

“Apabila kita yakin dengan diri sendiri,kita akan dapat berhadapan dengan apa sahaja. Gagal atau berjaya adalah perkara kedua.”

“Apabila seseorang itu melihat sesuatu dengan positif,sebenarnya dia sedang belajar mengawal fikirannya daripada bisikan-bisikan hati dan syaitan yang menyesatkan.”

“Mana mungkin seseorang yang bercita-cita tinggi,tetapi mengalah dalam perjuangan mampu mencapai kejayaan.”

“Untuk mencapai kejayaan,kita mesti mengambil tanggungjawab ke atas diri kita sendiri. Jangan letakkan urusan kejayaan itu di bahu orang lain.”

“Kitalah yang menentukan sama ada kita mampu berjaya ataupun gagal.”

Ketika mana kita begitu lemah dan hampir berputus asa,hati kita akan berkata,
“Kejayaan sudah semakin hampir. Sekiranya aku gagal,bermakna peluang tidak mungkin datang lagi di masa hadapan. Sekiranya aku gagal,di manakah letaknya maruah diriku. Aku pasti boleh melakukannya.”

“Orang yang berjaya itu menjadikan orang lain yang telah berjaya sebagai mentor senyapnya.”

“Untuk berjaya,bersahabatlah dengan kegagalan dan memusuhi putus asa.”

“Tidak mengalah sebelum kalah dan tidak menyerah sebelum lelah.”

“Setiap insan ada peluang untuk mencapai apa yang diimpikan. Jika mereka mengalah bermakna mereka telah membunuh peluang dalam hidupnya.”

“Kejayaan itu tidak datang dengan mudah. Halangan-halangan pasti ada kerana kejayaan itu berselindung di sebalik halangan.”

“Ramai orang yang kelihatan gagal pada awalnya,namun kemudian dia mencapai kejayaan. Usaha mesti diteruskan sehingga ke titisan terakhir.”

“Sesuatu yang sukar itu akan mampu juga dicapai sekiranya tidak ada rasa putus asa dalam diri.”

“Hanya dengan kekuatan diri dan tidak mudah mengaku kalah sahaja mampu membawa seseorang itu kepada kejayaan yang diimpikan.”

“Bila mana seseorang itu memilih untuk berasa takut,sudah tentu mereka akan berhenti untuk memikirkan jalan yang seterusnya.”

“Keyakinan semata-mata tanpa ilmu pengetahuan adalah sia-sia.”

“Antara ketakutan dan harapan itu perlu diimbangi dengan keyakinan dan ilmu pengetahuan.”

“Lebih baik mencuba tetapi gagal,daripada gagal untuk mencuba sedangkan kita sebenarnya ada kemampuan untuk melakukannya.”

“Sekurang-kurangnya kita mencuba tetapi gagal dan kegagalan itu akan menjadi pengalaman berharga kepada kita untuk bangkit semula membetulkan apa yang salah.”

“Sekiranya kita tidak mahu mencuba kerana takutkan kegagalan,kita akan terus berada di takuk yang sama.”

“Kesempurnaan itu hanya milik Allah semata-mata. Selagi mana kita bergelar manusia yang tarafnya hanya seorang hamba,pasti ada kekurangannya.”

“Manusia yang beruntung dan bijaksana adalah mereka yang belajar daripada kesilapan sendiri dan juga orang lain.”

“Apabila kita telah jelas bahawa punca kegagalan yang lalu ‘inilah’ puncanya,ambillah manfaat daripadanya.”

“Akan ada cahaya yang bersinar di sebalik rumpun kegagalan yang mentupi hidup selama ini.”

“Kesilapan ataupun kegagalan itu tidak bersifat hakiki. Ia akan berubah menjadi perkara betul dan juga kejayaan apabila ada usaha untuk mengubahnya.”

“Berapa ramai orang yang sudah menghampiri kejayaan tetapi akhirnya gagal kerana berhenti di garisan yang salah.”

“Apabila kita mula berlari,teruskan berlari dan jangan sesekali berhenti sehingga berada di garisan terakhir.”

“Sama ada kita berada di tempat pertama atau terakhir,jangan sesekali berhenti kerana merasakan peluang untuk menang telah berakhir.”

“Ramai orang tidak menyedari bahawa apabila mereka memilih untuk  berhenti,itu bermakna mereka yang sedang menuju kepada sifat putus asa.”

“Cepat atau lambat mencapai hajat,itu bukan nilaian utamanya. Tetapi apa yang lebih utama ialah bagaimana matlamat itu dicapai.”

“Sama ada berhenti atau meneruskan itulah pilihan yang ada. Jika berhenti kita akan gagal mencapai apa yang diimpikan. Tetapi jika memilih untuk meneruskan,kita punya peluang untuk mencapai kejayaan yang diimpikan.”
“Sekiranya kita berhenti sebelum masanya,kita telah memilih untuk gagal sebelum waktunya.”

“Sekiranya gagal,sekurang-kurangnya kita tahu bahawa kita gagal setelah mencuba dan daripada kegagalan itu kita juga dapat lihat punca kelemahan yang perlu dibaiki.”

“Jangan cepat menyerah kalah sebelum berusaha sedaya upaya.”

“Dalam kita memburu kejayaan,berhenti seketika untuk merancang strategi yang terbaik,bukannya berhenti untuk selama-lamanya kerana putus asa.”

“Percayalah,mereka yang berusaha keras tanpa putus asa,pasti kejayaan akan menjadi miliknya suatu hari nanti.”

“Teruskan berjuang tanpa jemu kerana kejayaan yang sebenar sedang menanti kita di hadapan sana.”

 "Sekali kita mencipta alasan,kita terpaksa mencipta alasan-alasan lain untuk menutup alasan-alasan yang dicipta sebelum ini."

"Jika terus memilih untuk beralasan,kejayaan itu tidak akan tiba. Ia akan semakin jauh dan akhirnya ia terus berkubur bersama impian."

"Apabila seseorang itu membuang perkara yang boleh dijadikan alasan,dia akan terus memandang ke hadapan tanpa mahu menoleh."

"Dalam hidup ini jangan sesekali berputus asa dalam apa jua keadaannya."

"Usaha perlu digerakkan walaupun keadaan pada waktu itu sukar dan tiada alasan untuk tidak melakukannya selagi mampu."

"Walaupun masanya sudah terlalu singkat,janganlah sesekali berputus asa untuk terus berusaha."

"Biarpun masa sudah semakin dekat tetapi yakinlah bahawa kita masih sempat. Apa yang paling utama,jangan beralasan dan teruskan usaha. "

"Sekiranya kita masih sukar untuk melakukan perubahan,masih takut untuk bertindak,masih tiada keyakinan terhadap kehebatan dan kemampuan diri untuk berjaya sehinggakan kita masih di tempat yang sama,cabarlah diri untuk melakukannya."

"Berhati-hatilah dalam menetapkan sesuatu jangkaan kerana tanpa nilai realistik di dalamnya,manusia akan tersasar jauh daripada impian yang sebenar."

"Apabila kita menjangkakan akan gagal,bertindaklah untuk memperbaikinya."

"Jangan bergantung kepada nasib semata-mata tanpa ada usaha yang sebenar untuk mencapai impian."

"Jika kita masih berangan-angan dan berasakan kejayaan akan dicapai tanpa usaha,sebenarnya kita sedang melakukan perbuatan sia-sia."

"Ramai dalam kalangan kita yang membinasakan dirinya dengan memilih kegagalan disebabkan andaian semata-mata."

"Jangan difikirkan perkara yang belum berlaku."

"Jika hari ini kita dipuji,esok lusa mungkin akan dikritik dan dikeji pula."

"Anggaplah kritikan itu sebagai ujian yang perlu dihadapi dalam kehidupan."

"Janganlah kerana kritikan,usaha gigih yang dilakukan selama ini diabaikan begitu sahaja."

"Tidak semua perkara yang dilakukan akan membuahkan hasil cemerlang walaupun usaha yang dilakukan benar-benar hebat."

"Tidak salah mengkritik diri sendiri,tetapi janganlah sampai kritikan itu menjadikan kita lemah semangat,tidak bermaya dan hilang kekuatan diri untuk berjuang."

"Ketika mana kita menerima kritikan,ambillah ia sebagai sesuatu yang positif dan bersedia untuk mendengarnya."

"Kadangkala dalam sesuatu perkara berdiam diri itu lebih baik daripada berkata-kata."

"Apabila kita berasa takut,kita akan ragu-ragu untuk melakukannya."

"Ketakutan yang bermain-main di minda itu adalah satu keraguan semata-mata. Keraguan itu pula ubatnya ialah keyakinan."

"Janganlah bersedih sekiranya tidak dapat menyumbang banyak,tetapi bersedihlah sekiranya tidak pernah berusaha untuk menyumbang walaupun dengan sebuah doa."

"Jika memilih untuk berada di takuk lama,kita tidak berjaya dan terus menjadi insan jumud yang kekal dalam dunia sendiri."

"Bila mana kita memilih untuk memaafkan,insyaaAllah kita senang memilih jalan tenang biarpun di peringkat awalnya terlalu sukar."

"Jika kita ingin memiliki hati bahagia,lupakan perkara yang bisa menjadikan hati kita derita."

"Bukanlah bermakna sabar itu hanya cukup sekadar menerima tanpa usaha untuk menyelesaikannya."

"Adakalanya pada permulaan ujian kita begitu kuat menghadapinya. Namun,di pertengahan jalan perasaan sudah mula goyah dan akhirnya sebelum ujian berakhir,kita gagal menghadapinya."

"Hari ini bersemangat tinggi,esok lusa mungkin berubah."

"Setiap doa yang dipohon itu ada yang cepat dan ada yang lambat dimakbulkan."

"Memakbulkan atau menolak doa adalah hak-Nya."

"Apabila kita berdoa kepada Allah,jangan sesekali kita berputus asa,hanya disebabkan apa yang kita minta itu tidak dimakbulkan oleh-Nya."

"Bersangka baiklah kepada Allah apabila yang dihajati itu belum diperolehi."

"Sesuatu yang baik pada pandangan manusia,belum tentu baik buat dirinya kerana manusia tidak mengetahui yang tersirat."

"Sebagai hamba,manusia boleh meminta tetapi terpulanglah kepada Pemilik hamba untuk memberi ataupun tidak."


"Apabila telah berdoa,yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah pasti akan memakbulkannya suatu hari nanti."

"Jalan menuju hati bahagia itu hanya satu sahaja iaitu jalan menuju Allah. Jalannya sangat luas,penuh dengan onak duri dan cabaran untuk sampai kepadanya."

Tip membina hati bahagia :-
1) Terimalah seadanya terhadap setiap perkara yang ditetapkan.
2) Bersyukurlah dengan apa yang ada dan jauhi sifat sombong dan tamak,pasti hati akan tenang.
3) Redalah dengan apa yang terjadi. Yakinlah takdir Allah itu indah.
4) Jauhi rasa cemas,bimbang dan tertekan. Sentiasa positifkan hati.
5) Lihatlah kepada mereka yang lebih lemah daripada kita,pasti hati akan terdidik untuk menjadi tenang dan lapang.

Pengalaman Ambil Lesen Motor (MYLESEN).

Assalamualaikum dan selamat pagi.


Oh ya,aku terlupa nak ceritakan pengalaman aku masa ambil lesen motor B2 (MYLesen).
Sebenarnya aku ambil lesen motor tahun lepas (entah kenapa aku rasa macam baru lagi belajar motor semua,huhu). Ini nak 'lontar belakang' (Dibaca : throw back) apa yang terjadi tahun lepas,antara ingat-ingat lupa. (*Tapi aku dapat lesen P bulan 4 tahun ini)

Mungkin ramai juga sebenarnya kurang tahu tentang MYLesen,aku printscreen terus,untuk maklumat lanjut tentang terma syarat dan segala yang berkaitan boleh rujuk pada link di bawah,
  1. http://www.mysumber.com/permohonan-mylesen-jpj-2015-bantuan-lesen-motosikal.html
  2. http://www.jpj.gov.my/mylesen


Tahun lepas,aku kurang ingatlah bulan berapa,antara Julai-Ogos-September,yang pasti semuanya berlaku di bulan-bulan terakhir 2015. Aku mendaftar di bawah MYLesen. Dan bertuahnya aku sebab pusat belajar memandu yang terdekat dengan tempat tinggal (nak ke sini berjalan kaki pun boleh cuma bahaya sikitlah lagi-lagi perempuan kan..) aku antara yang menawarkan MyLesen ini. 
Bila ulang alik nak balik rumah selalu nampak banner pasal MYLesen dekat pusat memandu,itu yang abah emak aku selalu tanya bila nak ambil lesen motor,asyik didesak maka aku sahutlah cabaran. haha

Yang berminat nak ambil pakej MYLesen ni engkorang sila la google dan semak pusat memandu berdekatan mana yang ada tawarkan pakej ini sebab bukan semua pusat memandu ada. Kalau ada yang dekat tu terus ke kaunter dan daftar terus,dia ada tarikh tamat untuk daftar jadi kena cepat-cepat la sebelum terlambat. 

Antara syarat yang aku ingat bila nak ambil MYLesen ni ;
  • Tak boleh ada lesen L/P tak kira la kereta/motor. (*tapi MYLesen hanya untuk motor sahaja bukan kereta) 
  • Tiada saman. 
  • Had umur dari berapa entah,aku lupa.

Aku ambil pakej ini berbanding yang biasa punya. Harga yuran pun tak jauh beza. Normal RM399 (*dekat tempat aku la) manakala MYLesen pula RM299 . (*Memandangkan sekarang ekonomi tak berapa baik,aku rasa harga MYLesen masih lagi di tahap 'berbaloi' dan mampu untuk sesiapa yang nak ambil lesen motor. Kalau mampu terpulanglah nak ambil pakej motor+ kereta ke apa,semua ikut kemampuan sendiri.) Untuk yang berminat ambil MYLesen,pastikan korang dah baca dahulu syarat-syaratnya,aku dah sertakan link di atas,boleh rujuk di sana. 

Kenapa harga utk MYLesen ni murah? Pada firasat aku la,sebab lesen ni cuma untuk lesen motor B2 saja,jadi memanglah berbaloi dan murah. Dan tahu ja la ramai manusia ada atas jalan raya bukan semuanya ada lesen. Jadi sebab tu JPJ buat inisiatif untuk mudahkan orang ramai yang nak buat lesen motor. Dah la murah dan berbaloi dan tempoh masa utk settlekan lesen motor pun cepat,lagi-lagi kalau engkorang dah memang mahir bawa motor. (*Sebab kelas utk latihan litar semua cuma pada hari Isnin ,so hari lain tak kacau,jadi settlekan QTI cepat dan lepas tu tunggu pula panggilan untuk ujian JPJ.)

Selesai daftar,tunggu panggilan untuk hadir ke ceramah. Aku pun tak ingat,pelupa sangat bila ceramah tu,pada hari berkenaan memang kitaorang tak bersedia langsung,tak ada pengalaman kan,nasib baik teringat nak bawa kertas dengan pen 2 batang. Boleh lah mencatat apa-apa yang penting.

Ceramah macam biasalah bermula pada awal pagi. Daftar dulu untuk pengesahan nama dan lain-lain. Masa itu memang ramai jugalah yang ada. Sempatlah juga bertegur dengan orang asing. Selepas nama dipanggil semua,pergi ke bilik kabin. Masuk dalam sana,duduk la tunggu penceramah yang pertama. Sampai tengahari,kemudian rehat dalam sejam masuk ke kelas lain untuk sesi penceramah yang ke-2 pula sampai petang. 

Sehari suntuk dengar ceramah saja dari cikgu. Buku KPP langsung tidak diberikan lagi.

Kemudian,selang beberapa hari kemudian ada pula kelas teori dalam anggaran tengahari dah balik,yang mana kelas ini penceramah akan berikan taklimat berkaitan ujian komputer yang bakal diambil kelak. Pada awal pagi kelas barulah buku KPP diberi. Jadi tidak bekesempatan untuk menelaah dahulu untuk persediaan awal. Kelas cuma menyentuh tentang soalan yang bakal keluar dan cikgu memberikan penerangan mengenai tanda jalan dll dan juga tatacara apabila berada di pusat ujian nanti. Di akhir kelas,kerani bertanya sama ada kita mahu membuat ujian komputer pada Jumaat minggu sama atau pada minggu hadapan. Maka ramailah yang mengelupur sebab kurang persediaan. Begitu juga dengan aku,sempat bertanya lagi pada orang kiri kanan depan belakang. 
Aku buat keputusan buat minggu depannya baru bersedia. Ikut kawan punya pasal. 

Hari yang ditunggu tiba,mulanya rancang nak datang sekali dengan kawan baru tapi tak apalah masing masing ada komitmen sendiri kan. Aku datang pagi sebab mesti tak ramai orang,memang betul pun. Haha. Suka betul,tapi hari itu memang nasib tak berapa baik,adalah kejadian malas nak cerita,tapi alhamdulillah ujian komputer lulus. Tapi kawan kurang bernasib baik. Huhu. Kena usaha lagi. Selesai ja ujian aku pergilah pusat memandu untuk prosedur seterusnya.  (Serahkan keputusan ujian dan satu gambar berukuran pasport)

Tunggu lesen L siap,beberapa hari kemudian office dah telefon. Boleh datang ambil,kemudian diberi peringatan untuk datang pada hari Isnin.


Hari pertama belajar kenal litar dulu selama beberapa minit. Mulanya dikenalkan dengan RSM dan RPK kemudian dibawa masuk ke litar. (*Nota RPK dgn RSM untuk motor,cikgu tak sediakan,cikgu cuma guna 'air liur' saja,jadi sila fokus betul-betul. Tak pun google,huhu,aku tak ingat nak letak semua nota dalam ni) Berjalan la kami mengikut cikgu sambil mendengar penerangan. 

Dah masuk litar,pastikan pakai kasut,jangan berselipar dan berpakaian yg bersesuaian.

Titi - kon - brek kecemasan - jalan tak rata/jalan berbonggol - bulatan 8 - selekoh tajam.

Lepas tu cikgu lepaskan kitaorang naik motor dan cuba buat semua yang ada dalam litar. Kecuali aku dengan seorang kakak ni tak berapa pandai bawa motor,jadi kami diasingkan dan diajar oleh cikgu macam mana nak guna brek,tukar gear semualah. Pusing-pusing bagi biasakan bawa motor. Biasanya latihan litar habis dalam sebelum tengahari. Siapa yang dah puas hati bawa motor (habis buat semua ada dalam litar) boleh balik. Lagipun motor tak banyak jadi kena gilir bawa. Dah selesai pass dekat orang lain dan boleh terus balik. 

Aku dengan seorang kakak tu balik dalam tengahari,panas terik macam itu berjemur. Ya la,kitaorang baru dapat buat semua yang ada. Titi tu aku kalau bawa laju lepaslah tapi kan mesti sekurang-kurangnya 7 saat ada atas tu sampai turun. Kon pula aku tak pandai nak membelok. Aku sebenarnya ada reti bawa motor tapi skuter la itupun lepas dapat lesen L baru belajar bawa setakat pusing satu taman. Haha. Motor gear tak pandai sangat. Tapi memang aku belum cekap lagi bawa motor pun. Brek kecemasan pula tak susah mana pun. Tapi ada la cara dia,mesti selesaikan dalam masa 6 saat. Lepas itu jalan tak rata atau bonggol,ada 10 bonggol. Nak lulus syaratnya kena lalu semua bonggol,jangan sampai terkeluar landasan atau tayar terkeluar ke jalan. Tak lalu bonggol la maknanya. (*Orang perempuan dekat sini kenalah berjaga-jaga. Faham-fahamlah...)

Untuk pusingan 8 senang juga,cuma kena hati-hati jugalah. Jangan sampai terlanggar tepi batas jalan tu. Pusingan pula kena buat 1/2 . Tunggu calon yang ada dalam kawasan tu dah keluar baru kita masuk. Selesai terus ke bahagian selekoh tajam,yang terakhir. Sini kena jaga-jaga juga macam buat pusingan 8. 

Habis selekoh tajam berhenti sebelum garisan putih,angkat tangan kanan selama 5 saat,free gear lepas tu matikan enjin. Tolak motor ke bahagian untuk jalan raya pula. Tapi hari pertama tu belajar litar dulu. Minggu depan Isnin belajar jalan raya pula. 

Tibalah minggu depannya,aku ringkaskan lah ya,kitaorang dikenalkan pula dengan jalan raya. Dekat bahagian sini,mula-mula buat RSM,lepas tu ikut la cikgu kenalkan laluan ,dekat simpang mana nak berhenti,guna signal semua.

Minggu seterusnya hari yang sama awal pagi dah siap susun motor sebab haritu dah mula QTI atau ujian penilaian sebelum ujian JPJ yang sebenar. Cikgu panggil nama ikut giliran dan isi borang 'kuning' ,borang berharga RM1,lepas tu yang awal cikgu lepaskan dulu untuk praktis sekejap kot ada yang terlupa ke apa. 

Sebelum tengahari mula dah ujian. Aku tengok ada la segelintir tu terjatuh dekat titi. Seram. Aku cuba positif,sampai giliran aku,aku pun gagal juga. Dah tak boleh positif dah. Haha. Tapi sekurangnya ada juga geng untuk ulangan minggu depannya. Kalau gagal QTI motor,tak ada kena bayaran pun,jangan risau.

Kalau QTI bahagian litar gagal,jalan raya dah tak payah buat. Maknanya dua-dua kena lulus. Tapi bila tiba ujian JPJ,misal kata litar gagal,kita keluar terus buat yang jalan raya punya. Nanti ulangan cuma buat bahagian litar ja. 

Siapa yang terkandas kenalah buat semula minggu depannya. Gagal lagi buat lagi dan lagi dan lagi sampai lulus. Aku kali ke-2 gagal dekat bahagian kon la,dah sampai kon akhir terlanggar pula bahagian tepi . Haru. Parah juga. Ingatkan bolehlah berehat dulu ke apa. Kali ke-3,alhamdulillah lulus. Gembira bukan main. Sebab aku dah malas nak datang sana dah.

Kalau lulus tunggu la dalam beberapa minggu,lama jugalah sebenarnya,panggilan untuk ujian JPJ. Nak tunggu calon sampai berapa orang entah,mana boleh terus booking.
Nak tunggu ujian JPJ ni lama juga la dalam hampir sebulan,ada la sebabnya kenapa dipanggil lama,sementara menunggu tu,tak silap aku kan ada la peluang untuk berlatih dekat litar dalam 4 minggu (*kan kitaorang calon MYLesen cuma pada hari Isnin saja dapat guna litar /datang ke kelas. MyLesen ni kira kelas lesen yg serba serbi semua nak cepat.) ada satu minggu tu Isnin cuti.
Jadinya dapat la berlatih dekat litar,itupun aku datang 3 kali,sebab tak ada member. 

Setakat itu la cerita aku,sebab aku dah lupa banyak. Aku pun ada cerita juga apa yang jadi masa JPJ haritu dalam entri ini Akhirnya,lepas juga ujian..
Kenapa aku gagal tu aku tak mahu la cerita,hahaha.. Kesilapan yang remeh aku boleh katakan.


Tapi aku nak juga cerita kejadian masa ujian JPJ yang pertama tu,
  1. Datang awal,seeloknya sebelum pukul 8 pagi,dah sampai sana barulah boleh mengelabah. Boleh semak angka giliran kita yang ke berapa dekat board. Ada senarai panjang semua calon. Aku masa tu dapat nom. giliran ke 100+ tak silap. Masa tu memang ramai gila calon,aku rasa sampai ke petang. Mula-mula calon ulangan dilepaskan dulu,sempat la tengok diaorang buat RPK,lepas itu baru calon biasa kemudian yang ambil MYLesen.
  2. Masuk ke bilik menunggu/berkumpul,duduk sana sampailah masuk kerani untuk ambil kedatangan. Kerani akan panggil calon ulangan dulu,lepas tu yang baru pertama kali. Dia ambil kedatangan,keluarkan ic dengan lesen L siap-siap. Lepas tu akan diberikan vest yang ada nombor,terus pakai. Ingat nombor vest tu elok-elok. Selepas tu masuk lah pegawai JPJ berikan sedikit taklimat ringkas mengenai perjalanan yang bakal berlaku nanti. 
  3. Selesai urusan dekat situ terus ke kawasan untuk buat RPK. Tapi sebelum tu,kena buat pendaftaran lagi dekat kaunter luar (*bersebelahan dengan tempat nak buat RPK,ni dekat tempat aku la,tempat lain tak tahu la macam mana). Kena bagi ic dengan lesen L,kalau dah renew lesen L,yang lama punya tu jangan lupa bawa okay,kalau tak bawa tak boleh lepas pendaftaran.
  4. Selesai duduk sekejap,masa tu jangan sibuk main phone ke berborak dengan kawan,silalah fokus dengar pegawai JPJ panggil nombor giliran. Dia tak adanya nak panggil nama engkau.
  5. Ada 2 pegawai yang jaga bebudak buat RPK,satu pegawai 2 orang calon dan mestilah ada 2 buah motor. Jadi terangkan la macam yang engkorang dah belajar itu dengan suara yang jelas dan kuat,kalau tak mahu ditengking pegawai. 
  6. Bila dah habis tu,pegawai yang jaga kita akan tanda la borang yang ada senarai RPK RSM semua. Ambil borang tu dan terus pergi ke pondok motor/untuk buat ujian litar pula. Tapi sebelum itu,serahkan borang dekat cikgu/pengajar yang mengawal pada hari itu,nanti kita buat ujian ikut giliran la kiranya. Sementara menunggu tu dah jumpa geng2 semua mulalah berborak macam-macam sambil intai-intai gelagat calon yang buat ujian litar. Fuh...bahagian titi ramai juga yang terkandas. Fuh..sampai ke tengahhari,turn kitaorang tak sampai-sampai lagi. Biasalah calon yang ambil MYLesen ni lambat sikit,bertabahlah. Kitaorang rehat sekejap,dalam pukul 1 lebih selesai solat zohor semua,baru giliran kitaorang pula,dan aku pula calon yang terawal tahu tak,dalam 5 orang calon,aku sorang perempuan. huhu. Masa ujian,dilepaskan sikit-sikit,bukan semua sekaligus. Dengar arahan dari pegawai JPJ yang bertugas sebelum bergerak.
  7. Tbh,aku gagal dekat titi,baru naik sikit dah terjatuh. Hahahha.. entah macam mana la perasaan calon belakang aku tengok 'kegagalan' aku tu,mesti cuak sangat. Hahaha. Aku dah moody terus dekat situ,terus keluar,pergi ke kawasan untuk buat bahagian jalan raya/bahagian 3 pula. Sebelum mula bahagian litar/jalan raya,kena buat RSM. Bahagian 3 ni engkau jangan buat main sambil lewa,lagi-lagi bahagian signal,kena ingat untuk pasang signal okay. silap pasang pun boleh gagal. Buat bahagian 3 memang kena peka bab signal,tak boleh salah,itu dah dikira mandatori. Jadi pastikan jangan berangan-angan pula atas motor tu okay. Mentang-mentang dah moody kan,terus termenung la berangan la. hahaha. Bila kau lalu di lane betul,bagi signal semua tak langgar,insyaaAllah tak gagal. 
  8. Dah park motor,free gear matikan enjin,naik ke pondok ambil borang dekat pegawai jpj,nanti dia tulis la kita gagal ke lulus. Lepas tu pergi ke kaunter yang masa awal pagi daftar serahkan borang tadi,nanti orang yang bertugas akan beri la satu slip,di situ dinyatakan sama ada kita lulus atau gagal (kalau gagal bahagian 2/litar,ditanda gagal & kalau lulus bahagian 3,ditanda lulus) Jadi nanti ulangan cuma buat bahagian litar sahaja la. Terus ke pejabat,serahkan slip tadi,kalau gagal terus booking utk ujian JPj seterusnya dan buat bayaran. 
Itu sahaja lah yang aku ingat. Sebab dah lama berlaku kejadiannya.
Segala nota RPK dengan RSM aku lupa la pula nak letak dalam blog,nota pun dah dibuang. huhu

Sekian

kredit gambar : https://unsplash.com/search/motorcycle

Petikan Buku : Chicken Soup For The Souls (Berfikir Positif)

(*Nota pendek : Aku ada satu tabiat bila baca buku, suka sangat tulis quote a.k.a petikan dari buku tu dalam buku khas,sebab quote tu kadang-kadang ber'harga' maksudnya bagi aku. (Tak suka nak higlight atau conteng buku-buku .) Dan itulah tujuannya aku letak senarai quote yang berjaya aku jumpa,LOL,dari mana-mana buku dalam blog ini. )

“Ubah cara pemikiran dan kita akan mengubah dunia.” (Norman Vincent Peale)

“Semua orang boleh bekerja keras,kita cuma perlu meletakkan lebih banyak usaha menghadapi cabaran.”

“Sifat ingin tahu memang tidak pernah merugikan sesiapa.”

“Kita tidak mungkin dapat mengawal segala yang berlaku dalam hidup kita. Tetapi kita masih boleh mengawal reaksi kita.”

“Jangan mengharapkan satu-satu perkara itu berlaku menurut kehendak kita,tetapi sebaliknya biar kita reda dengan setiap perkara yang berlaku.”

“Orang yang positif dan bersyukur mempunyai kehidupan yang lebih baik dan lebih banyak memori yang positif.”

“4 perkara yang WAJIB bagi mencapai kejayaan ; kerja keras,doa,pemikiran dan keyakinan.”

“Bukan perkara yang mudah bagi terus bersikap positif,tetapi sikap ini yang membantu menghadapi cabaran-cabaran hidup kita.”

“Hidup ini bukan mengenai bagaimana menempuh ribut yang melanda tetapi bagaimana caranya hendak menari dalam hujan.”


“Selalunya apa yang diperlukan hanya perubahan dalam diri kita,bukannya perubahan keadaan.”

“Mindset negatif yang menahan diri kita daripada mencapai apa-apa yang bermakna.”

“Kejayaan saya tidak bergantung kepada apa yang orang lain fikir atau percaya. Bukan juga bergantung pada apa yang orang lain lakukan,tetapi apa yang saya sendiri fikir saya patut lakukan.”

“Rezeki tidak datang kepada orang yang murung dan bersedih. Jadi,sentiasalah bersemangat sebab perkara yang baik-baik akan datang kepada kamu.”

“Mereka yang duduk menunggu sahaja sesuatu berlaku patut menyingsing lengan baju mereka sendiri terlebih dahulu.”

“Jangan kata tidak boleh selagi belum mencuba.”

“Keberanian adalah rasa takut tetapi tetap melakukan juga.”

“Banyak perkara yang menakutkan saya,tetapi saya masih cuba melakukannya.” 
(Saralee Perel)

“Menang atau kalah bukan persoalannya. Berasa takut juga bukan persoalannya. Apa yang penting adalah kita mencuba.”

“Orang yang bijak tidak khuatir dengan perkara-perkara yang dia tidak miliki,tetapi mensyukuri apa yang dia miliki.”

“Saya terpaksa menguatkan semangat dan menunjukkan keberanian,padahal dalam hati hanya Tuhan yang tahu betapa takutnya saya.”

“Cara terbaik bagi melupakan masalah kita sendiri adalah dengan membantu orang lain.”

“Orang yang optimis pun kadangkala masih mengalami putus harapan.”

“Walaupun saya tidak dapat mengelakkan cabaran-cabaran yang sedang saya hadapi,saya dapat memilih memfokuskan perkara yang positif sahaja ataupun memilih mengubah pemikiran saya.”

“Berikan aku kekuatan pada hari ini. Aku tidak mahu berasa begitu sedih dan lemah begini. Tolong keluarkan aku daripada tempat yang gelap ini.”

“Apabila kita terlalu hampa hendak mengeluarkan diri kita sendiri daripada lembah negatif,kita hanya perlu berdoa bagi berasa positif semula.”

“Sekiranya kita tidak sukakan sesuatu,ubah sahaja dan sekiranya tidak mampu mengubahnya,ubah cara kita berfikir mengenainya.”

“Saya akan menghadapi setiap hari dalam hidup saya sebaik-baiknya. Yang selebihnya adalah di luar kawalan saya.”

“Hidup itu rapuh dan perlu dinikmati setiap hari.”

“Kenapa pula saya mahu menyesal padahal semua cabaran yang saya hadapi banyak mengajar saya erti hidup.” (Shawn Decker)

“Sudah jatuh tapi belum kalah.”

“…cuma ada satu cara bagi menjalani kehidupan kita,iaitu dengan terus mara ke hadapan.”

“Kita tidak sedar apa yang kita ada selagi belum merasai kehilangannya.”

“Kekuatan sebenar seseorang manusia berada dalam jiwanya,bukan pada anggota tubuhnya.”

“Satu-satunya kecacatan dalam kehidupan ini adalah sikap yang buruk.” (Scott Hamilton)

“Sekiranya kita berpuas hati duduk di tepian dan melihat sahaja kehidupan berlalu,sampai bilakah kita dapat maju?”

“Seandainya saya terus berasa geram,kecewa dan mengasihani diri saya,sudah tentu saya akan menghabiskan sisa-sisa hidup saya dalam kepiluan dan kesedihan.”

“Ada banyak sebab mengapa saya perlu berasa positif dengan semua yang berlaku dan tidak ada sebab langsung mengapa perlu bersikap negatif.”

“Kadangkala kehidupan kita akan berasa sungguh bertuah. Manakala pada masa-masa lain mungkin seperti hati kita dirobek.”

“Apa pun yang berlaku pada diri kita,ada 2 cara kita memberikan reaksi ; kita boleh memilih bersikap positif dan bergembira ataupun bersikap negative dan berasa kecewa.”

“Buat keputusan hari ini untuk meneruskan hidup,bukannya menunggu mati.”

“Usah menunggu sehingga berlaku tragedi dalam hidup,baru mahu berubah.”

“Hargai setiap detik yang mendatang kerana ia mungkin detik terindah dalam hidupmu.”

“Hidup ini menggembirakan sekiranya kita sendiri yang menggembirakannya.”

“Kebahagiaan berhubungkait dengan sikap kita kepada keadaan sekeliling.”

“Hidup seseorang hanya bermakna apabila dia menyedari akan anugerah yang dimilikinya.”

“Kehidupan kadangkala mungkin menjadi kejam,tetapi kehidupan juga kadangkala memberi kita sinar bahagia.”

“Kita perlu menghargai semua perkara dalam hidup ini. Mana tahu,kita mungkin tidak punya banyak masa lagi di dunia ini.”

“Saya lebih suka memilih bersangka baik sesama manusia. Ia lebih memudahkan keadaan.”

“Apabila kita mengubah sikap kita,kita bukan sahaja mengubah cara kita melihat kehidupan,malah hidup itu sendiri.”

“Mengasihani diri sendiri tidak membantu menyelesaikan masalah kita. Simpati cuma membuatkan masalah kita terasa berat.”

“Lebih baik kita bersyukur dengan nikmat-nikmat yang ada. Baru kita sedar betapa kayanya hidup kita.”

“Sikap kita adalah perkara kecil yang mampu mengubah segala-galanya.”

“Bukan kedudukan,tetapi sikap kita yang menentukan sama ada kita bahagia atau tidak.”

“Rahmat sebuah kehidupan hanya dapat dihitung oleh mereka yang benar-benar menghargai kehidupan itu sendiri.”

“Belajar menghargai keindahan kecil yang hadir begitu banyak dalam kehidupan kita.”

“Tanpa disedari banyak insiden kecil yang membuatkan kita gembira pada setiap hari.”

“Cukuplah hidup dalam kebimbangan.”

“Hidup menjadi hambar sekiranya kita tidak belajar menghargai momen-momen indah yang terbentang di hadapan mata.”

“Kepayahan yang kita alami dalam hidup seharusnya menjadikan kita lebih kuat.”

“Saya pilih tidak bersedih dan reda atas segala-galanya. Saya bersyukur kerana diberi peluang merasai kehidupan itu sendiri.”

“Sekiranya kita rajin dan sanggup bekerja keras pasti ada peluang untuk kita.”

“Tiada siapa yang malang dan rugi di dunia ini,kerana rahmat Tuhan sebenarnya memberi kita kekayaan pada setiap masa.”

“Manusia yang tidak mempunyai prinsip akan menjadi hamba kepada keadaan.”

“Pekerjaan yang remeh tidak wujud,cuma pekerja itu yang bersikap remeh.”

“Ketakutan dan harapan tidak pernah berasingan ,malah kedua-duanya bercampur-baur.”

“Bina keyakinan kamu dan ketakutan akan mati.”

“Tuhan mendatangkan ujian dan pada masa yang sama memberi kita harapan.”

“Kita mengumpul kekuatan,keberanian dan keyakinan melalui pengalaman. Ada ketika kita berhenti seketika dan melihat ketakutan yang terpancar pada wajah.”

“Jangan berputus asa. Berjuanglah! Ia pasti sukar bagi kamu. Tetapi,kamu perlu mencari kekuatan dan mencuba dengan lebih kuat lagi.”

“Meskipun masa hadapan bukan dalam tangan kita,tetapi kamu perlu hidup setiap minit dab setiap hari.”

“Kita mengumpul kekuatan daripada cabaran yang berjaya kita harungi.”

“Tuhan tidak menjadikan hidup kita sebagai himpunan jigsaw yang sempurna. Ia mungkin sedikit pecah dan robek di sana sini,tetapi tidak menghalang kita berasa sempurna.”

“Walau apa pun cabaran yang datang,saya tahu saya pernah membunuh perasaan takut dalam diri dan saya mampu melakukannya lagi.”

“Saya tidak boleh berputus asa sekarang. Tidak tanpa berusaha sedaya upaya.”

“Saya berjaya mencapai apa yang pada zahirnya nampak mustahil. Sekali lagi,saya berjaya melawan kemungkinan.”

“Kita tidak boleh memilih dan menghalang takdir,tetapi kita mempunyai hak dalam memberi respons kepada tindakan kita.”

“Kita mampu menghancurkan diri sendiri dengan bayangan buruk dan sinis,seperti sebiji bom.”
“Bukan setiap hari itu baik,tetapi ada kebaikan pada setiap hari.”

“Tidak diduga takdir rupa-rupanya mempunyai perancangan yang berbeza-beza.”

“Sesuatu perkara itu hanya menjadi terbaik sekiranya kita sentiasa memberikan yang terbaik apabila melakukannya.”

“Walaupun sesuatu yang berlaku membuatkan kita berasa seolah-olah Tuhan tidak berlaku adil kepada kita,Tuhan sebenarnya melakukannya kerana menyayangi kita.”

“Kita sering bertemu takdir diri kita di jalan yang kita cuba elak.”

“Takdir yang pada mulanya menghancurluluhkan hati berubah menjadi sumber kekuatan dan semangat bagi meneruskan hidup.”

“Nasib yang baik tidak tetap dan ia boleh berubah.”

“Saat berhadapan dengan dugaan hidup,baru saya sedar sebenarnya saya punyai kekuatan dalam diri.”

“Kesilapan juga dapat membawa kita ke arah yang betul.”

“Membuat kesilapan,penyesalan dan membuat pilihan yang salah adalah sebahagian daripada lumrah hidup manusia.”

“Tidak salah berasa kecewa,lemah dan kerdil akibat daripada dugaan yang kita hadapi. Tapi yang lebih penting,kesanggupan kita bangun dan belajar daripada kesilapan yang kita lakukan.”

“Dalam hidup,kita pasti akan berhadapan dengan cabaran dan halangan di luar jangkaan.”

“Kadangkala dugaan yang dialami dalam hidup dapat berubah menjadi peluang untuk kita 
mencuba sesuatu yang baru.”

“Sebelum mencapai sesuatu,kamu perlu berlagak seolah-olah kamu sudah mengenggamnya.”

“Sebelum mencapai sesuatu yang diidam-idamkan,kita menyiapkan diri dengan keyakinan dan keupayaan dan berlagak seolah-olah kita sudah mencapainya.”

“..saya perlu terus mencuba dan tidak takut dengan kegagalan.”

“Setiap kegagalan adalah peluang untuk memperbaiki diri.”

“Musibah yang melanda tidak melarang  kamu daripada terus menikmati hidup ini.”

“Saya masih boleh bertahan. Saya sudah biasa dengan kesukaran dan kepayahan.”

“Seseorang hanya berjaya menjadi optimis dan positif apabila menyedari hakikat musibah yang  dia alami,melihat musibah itu melalui perspektif yang berbeza dan nekad mengharunginya walau sepayah mana pun.”

“Jangan terlalu memikirkan perihal kehidupan ini. Luangkan masa menghargai saat-saat yang menjadikan setiap hari bermakna.”

“Percaya pada kemungkinan. Berapa sukar sekalipun kehidupan ini,pandang ke hadapan dan lihat pada kemungkinan itu.”

“Keberanian tidak menghilangkan perasaan takut,tetapi mengaburinya kerana wujudnya perkara yang lebih penting.”

“Saya perlu mengutip kembali semangat yang bertaburan dan memulakan hidup baru.”

“Bayangan silam akan hilang bersama masa yang berlalu.”

“Kadangkala dugaan hidup membuatkan kita jatuh dan rebah. Tetapi sekiranya kita bangun semula dengan tersenyum,kita adalah pemenang sebenarnya.”

“Terima hakikat yang dugaan hidup membuatkan kita jatuh dan rebah. Tapi,kita sebenarnya mampu bangun semula dengan tersenyum.”

“Terima kesakitan seadanya dan bakar ia sebagai semangat perjalanan.”

“Zahirnya saya kelihatan tenang,tetapi jauh di lubuk hati saya hilang punca,kecewa dan sedih.”
“Tuhan pastinya ada perancangan lain untuk saya.”

“Saya masih dalam proses membina semula kehidupan dan mengumpul semula semangat yang dirampas daripada saya.”

“Berbekalkan keyakinan dan doa,saya membuka bab baru dalam hidup saya.”

“Semuanya seolah-olah mustahil. Tetapi,kita sentiasa mempunyai pilihan dalam hidup ini.”

“Wujud keindahan dalam kekecewaan.”

“Kita cuma perlu bersedia untuk berubah dan percaya keajaiban itu mungkin berlaku. Percaya pada gerak hati dan ia tidak akan mengecewakan kita.”

“Sekiranya mahu mengubah kehidupan,cuba bersyukur. Ia pasti membawa perubahan besar.”
“Setiap duka yang melanda,pasti ada hikmahnya,”

“Sekiranya kamu masih bernafas,bersyukur dengan masa lampau kamu.”

“Berpuas hati dengan apa yang kita miliki dengan cara tersendiri,dunia ini pasti milik kita apabila kita sedar ia tiada kekurangan.”

“Walaupun mengecewakan,ia mungkin membawa rahmat di sebaliknya.”

“Mungkin ada sebab tersembunyi mengapa ia berlaku dan tidak dapat dibaca oleh mata kasar. Siapa tahu sebabnya mungkin dapat mengubah haluan hidup kita kepada yang lebih baik,memberi kita peluang seumur hidup,membantu orang lain yang memerlukan,mengelakkan kita daripada melakukan kesilapan dalam hidup ataupun melindungi kita dan orang lain daripada sebarang bencana.”

“Sekiranya dugaan menjelma,perlukah kita mengharunginya dengan keluh kesah ataupun dengan hati yang reda dan sikap yang positif?”

“Kadangkala kita terlalu ingin mengubah realiti di hadapan mata. Tetapi kita sering terlupa,sebelum mengubah realiti kita perlu mengubah pandangan kita terlebih dahulu.”

“Apabila kita mempercayai takdir,kita tidak perlu mengawal kehidupan. Segala-galanya akan berlaku secara semula jadi dan kita juga akan bergerak ke arahnya dengan penuh kegembiraan.”

“Situasi yang asalnya tidak selesa dapat berubah menjadi satu peluang yang tidak diduga sekiranya kita tidak bersikap terbuka.”

“Ketenangan hati datang apabila kita percaya setiap kesusahan hidup akan berakhir dengan kegembiraan.”