Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Ceramah KPP01 (29/05/16)

Assalamualaikum dan selamat pagi..! 

Oh ya,nak cerita semalam punya peristiwa,29/5. Semalam ada ceramah KPP1 a.k.a kursus Kurikulum Pendidikan Memandu (6 jam) untuk lesen kereta. Sepatutnya kelmarin,yakni Sabtu aku pergi ceramah,tapi itulah kita kan hanya mampu merancang,aku ada urusan pula pagi Sabtu,nak pergi ceramah pun dah tentu tak dapat. Jadi,tenangkan diri,sabar dan terus ke hari seterusnya. Jangan terburu-buru.

Pendaftaran pukul 8-9 pagi,dari rumah aku disebabkan rumah dekat dengan pusat memandu ,kira tak sampai 10 minit dah boleh sampai,insyaaAllah,jadi aku relax saja datang lambat. Selalu sebelum pukul 8 aku dah pergi sana (*waktu ambil lesen motor,nak berebut tempat punya pasal.) Padahal pagi tu hujan lebat,tapi tak ada lama pun. Tengok macam tak ramai orang sangat pun,sekali masuk pejabat,pitam. Ramai. Tawakal saja la.

Pergi kaunter daftar,bagitahu urusan apa,lepas itu,bagi kad pengenalan dan imbas cap jari. Lepas tu kerani kaunter akan bagi buku yang maha tebal tu. Dan diberitahu masuk dewan 1. Terus gerak ke dalam tanpa buang masa,nak berebut tempat juga, Keh keh keh. Aku memang suka berebut . lol. Dalam setengah jam tu duduk la dalam Dewan 1 sambil belek buku kurikulum tu ,tak ada nak tegur-tegur orang sebelah,dengan sejuk lagi. Bertabahlah. 




Dalam pukul 9 lebih macam itu,baru cikgu masuk. Kemudian cikgu susun kedudukan dalam kelas mengikut senarai pendaftaran,maka bergeraklah kami semua 43 orang mengikut arahan cikgu tanpa banyak songeh. Sebelah kiri kanan aku perempuan,tak ada la masalah,kekok nak berbual,tapi memang tak dapat nak cakap apa-apa pun pasal cikgu dah bagi amaran awal-awal ,

Jangan main telefon/ silentkan & semestinya tak boleh guna juga,ada keperluan,silalah minta izin untuk keluar
Jangan berbual
Jangan tidur,kalau mengantuk....pergilah tandas cuci muka.

Disebabkan aku pernah dengar cikgu yang sama bagi ceramah tahun lepas (*waktu ambil lesen motor dulu) jadi aku dah faham la peraturan dia macam mana,memang tegas,tapi bukan la tegas garang tak boleh bertolak ansur. Kekadang kecut perut juga,tapi buat apa takut dekat manusia,ya dak? haha 
Tapi,di sepanjang beliau berceramah,bukan serius memanjang,ada juga bahagian yang lawak,sampaikan orang belakang aku gelak terbahak-bahak tau,aku dah pelik dan rimas. huhu
Mula-mula ceramah pun beliau banyak berbasa-basi,nak bagi kitaorang tak susah hati agaknya. 

Biasalah kalau dah namanya ceramah,tak sah kalau tak rasa mengantuk,kan? haha
Aku pula pagi tu terjaga awal,maka tahan la mata,memula rasa badan segar,tetiba macam cuak,dah cuak,cemas dan seangkatannya,maka perut pun buat hal,memulas-mulas. Memang tak selesa betul,aku tahan ja. Kemudian lama-lama bertenang,sebab selagi tak bertenang,selagi tu la perut buat hal. 
Dalam kelas tu berapa kali entah menguap,masa sesi pagi la sampaikan risau tertutup mata karang,nanti cikgu ternampak dah malu besar kena tegur. lol Dah berapa kali beliau nampak orang tertidur & tegur terus. Seram. Dah la budak depan aku (Indian boy) dengan belakang (Indian girl,i guess) ditegur cikgu. Aku yang duduk dekat tengah-tengah dah mengelabah,sebab dalam masa sama aku punya kantuk tak dapat ditahan-tahan.

Dalam pukul 11.45 pagi macam tu cikgu lepaskan kitaorang keluar rehat sampai 12.30. Itu rehat yang pertama. Sebelum keluar rehat,aku toleh budak sebelah kanan aku sekejap,tetiba terkeluar soalan,

"Dulu budak SKI ke?"

LOL

Sebab muka dia sangat biasa dilihat. Pernah nampak tapi tak ingat siapa dia. Dia pun mengiyakan,aku katalah macam pernah nampak ja,hahaha..ingatkan budak form6 ke apa,tetiba aku jadi peramah sangat kan. Dia pun kata macam pernah nampak aku,bila ditanya umur dia muda setahun aku,bukan form6 dulu,maknanya masa dia form 4,aku senior. Itulah,dah berapa tahun tinggalkan sekolah,ada juga yang ingat muka aku,terharu pula tetiba. haha
Lepas tu aku pun lepak dengan dia dekat kantin,minum-minum sambil borak kosong. Aku tak ada kawan pun dekat situ,apa salahnya kita cuba mesrakan diri. Dapat juga kenalan baru. Terasa kekok atau keseorangan memang kita akan jadi peramah dengan tiba-tiba. 

Dah 12.30 masuk dewan 1,tunggu yang lain-lain,kemudian dalam pukul 1 lebih cikgu bagi keluar sekejap,untuk solat Zohor atau yg lain boleh la berehat,makan ke apa. Masuk balik pukul 1.50 petang. Balik pun dalam pukul sebelum pukul 4,habis awal pula.. Bagus juga,nak balik rehatkan otak aku yang tengah risau macam-macam. huhu



Aku dah tak ingat sangat,maksud aku nak ceritakan balik semua yang terjadi semalam,sebab banyak sangat gelak. Lupa ingatan. Sekarang ni tunggu untuk pergi ujian komputer ja la. 

Sampai sini sajalah cerita aku,insyaaAllah,untuk sesi seterusnya dapat lesen kereta,aku ceritakan.
Harap semuanya akan dipermudahkan la,insyaaAllah.

Lupa aku nak ingatkan, datang ceramah ni,etika pakaian untuk lelaki kena baju yang berkolar,perempuan sopan la,jangan berskirt ke seksi sangat,karang orang pandang kau ja pula.. huhu.. dan berwajib BERKASUT okay..kalau tak penceramah suruh keluar.

Cara Ambil Lesen Kereta / Motor

Assalamualaikum dan selamat pagi..!
*aku taip awal tahun baru 2017 sebenarnya.. hihi

Aku terlupa pula nak kongsikan entri yang satu ini. Mesti ramai juga yang tertanya-tanya. Ya la sekarang zaman semuanya di hujung jari. Nak bertanya memang pemalu sikit,tapi kalau malu bertanya sesatlah jalan. Ya tak? Jadi,kena beranikan diri bertanya.

Okay,cukup untuk pengenalan yang agak melalut. Entri kali ini aku nak kongsikan tentang 'Cara Ambil Lesen Kereta / Motor' . Mungkin ramai yang nak ambil lesen tapi tak tahu macam mana nak mulakan langkah pertama / macam mana nak daftar.

Ini melalui pengalaman aku sendiri lah ya.

  1. Terus datang ke pusat memandu yang berhampiran (*secara walk-in). Pergi ke kaunter dan tanya mana-mana kerani yang korang nampak. Aku sarankan lebih baik datang di awal pagi,sebelum lunch hour. Kerani ramai masa ini. Tapi,terpaksa lah menunggu sikit sebab bukan kita sorang yang ada kan? Tanyalah kerani,pasal lesen,kalau dah ada duit dalam tangan,boleh terus buat bayaran pemula. 
  2. Satu lagi cara,bolehlah telefon pejabat pusat memandu yang korang nak belajar itu. Google ja nombor telefon pusat memandu tersebut,gerenti ada punya. Tapi,untuk menunggu panggilan diangkat perlulah sedikit kesabaran ya. Kadang-kadang telefon tak terangkat langsung,fikir positif sajalah,mungkin sibuk sangat sampai tak terlayan. huhu. Jadi untuk yang kurang sabar,baik terus walk-in. Apa yang kita nak tanya,terus tanya.

Masa aku ambil lesen kereta ni aku terus serbu kaunter,nampak kerani,terus aku tanya untuk lesen kereta berapa bayaran dikenakan. Sebab aku malas nak telefon punya pasal. Lagipun rumah dah dekat. Alang-alang kan.. Aku tanya bayaran untuk lesen kereta D (manual) .

Tempat aku kenakan bayaran RM1250 untuk lesen kereta. Tapi boleh ja bayar separuh,aku bayar deposit dulu RM300,lepas ja selesai buat ujian komputer,aku terus bayar lagi baki yang tinggal RM900++. Bayaran kena jelaskan sepenuhnya sebelum ujian JPJ,selepas QTI pun boleh juga sebenarnya. (*Tak silap aku la,sebab masa buat bayaran pertama kali itu,aku ada dapat broser). Tempat lain,aku kurang pastilah boleh ke bayar separuh ke macam mana.

Kalau dah pasti nak ambil lesen,buat pendaftaran,lupa dah aku,tapi tak lama sangat pun,sekejap ja,lepas tu,kerani suruh lah datang dengar ceramah KPP01. Sebab aku dah pernah daftar dekat pusat memandu sama (*lesen motor dulu) jadi semua maklumat aku dah ada dalam rekod sistem . Tak payah isi borang macam ambil lesen motor dulu. 

Ya dua cara di atas,itu saja cara untuk daftar lesen,kalau pakai ejen aku kurang pastilah macam mana,tapi lebih baik buat sendiri,tak payah harapkan orang lain.huhu

Ulasan Buku : MOMENTO

Assalamualaikum dan selamat pagi..
*schedule post

Alhamdulillah,bumi Klang dibasahi hujan nikmat. 

Baik kali ini aku nak mengulas satu buku yang kebetulan terjumpa hari Isnin lalu,masa bersantai lepak dekat RATU,engkorang kena faham hobi aku melepak,tapi lepak dekat perpustakaan la,jadi berfaedah juga kan ? hihi
Masa mencari-cari buku,tanpa motif/target yang jelas,ambil secara rambang (*bahagian rak Psikologi/di tingkat 3) aku terjumpa buku ini terselit di antara buku lain yang lagi tebal isinya. Buku ni memang rezeki betul la aku dapat jumpa. Biasa bila mencari tak jumpa,tak cari alhamdulillah ada rezeki terjumpa. Boleh faham tak perasaan aku macam mana? 

Jadi mari kita ambil dan duduk diam-diam sambil baca. 



Sinopsis belakang buku,tapi aku printscreen dari page GoodReads
Tajuk: Momento
Halaman: 170ms
Penulis: Adnin Roslan, Shukery Azizan, Qamarul Nazrin, Hakim Sufian, Muaz Faris.
Harga: RM25

Buku yang tak berapa tebal ni,memang berbaloi engkorang baca. Untuk yang pantang bahasa tunggang-langgang,bahasa rojak,terlalu santai dan dll seangkatannya,mungkin engkorang boleh sakit jantung sikit la. hihi
Tapi ketepikan la semua itu,asalkan kita dapat ambil ibrah daripada cerita/isi buku yang dibaca. *Pujuk hati sendiri

Kalau engkorang ada follow 'Tarbiah Sentap' di mana-mana media sosial sekalipun,tentunya engkorang tahu, TS ada keluarkan buku-buku,setakat ni aku pernah baca buku 'Tarbiah Sentap' oleh Adnin Roslan saja la,itupun aku pinjam dari kawan aku,Cik Milah. Kalau korang baru kenal TS,mungkin perkataan 'SENTAP' agak menakutkan engkorang,tapi percayalah,insyaaAllah,selepas baca sama ada buku2,posting di media sosial atau boleh juga mulakan dengan baca entri di blog,link dah letak dekat atas,mesti engkorang boleh jatuh cinta dengan TS.



Aku tak dapat nak ulas banyak sebenarnya buku ni sebab aku sempat habiskan bahagian momento bro Adnin Roslan dengan Shukery Azizan (* 1 1/2 cerita) saja. 

TAPI..........

Tapi, setakat yang aku baca,bahagian 1 (A.R punya cerita kenangan),memang ada banyak yang boleh dibuat pengajaran. Kalau engkorang baca pun,mesti mengucap panjang,sebab tak sangka punya penulis ada kisah silam seteruk itu. Zaman jahiliah orang kata. Zaman nakal atau zaman dulu-dulu..

Bahagian 2 pula bro Shukery Azizan (penulis buku 'Bedtimes Story'),memang ada cerita kau akan tersenyum senseorang atau tergelak tanpa dapat dikawal. Lawak,atau aku jenis mudah sangat terhibur pun tak pastilah. Haritu baca,aku tergelak tanpa sempat nak tahan,malu betul dekat orang sebelah,manusia asing. Aduhai...

Kisah setiap orang berbeza walaupun kita lalu jalan yang sama. Betul tak?
Nasib setiap orang pun tak sama.
Yang dapat yang baik,alhamdulillah,atas rahmat kasih sayangNya,kita berjaya lepasi jalan kelam utk kembali ke jalan kebenaran. Yang belum/masih dalam jalan jahiliah,usahakan diri untuk keluar,bukan cuma berdoa dan berharap pada orang lain saja. 

Aku cadangkan kepada mereka yang suka beli/hadiahkan buku-buku ni,engkorang hadiahkan buku Momento pula. Santai ja baca,tak tebal mana...insyaaAllah,sekejap ja boleh habis baca. 




Siapa sangka orang yang kita lihat baik/alim/beragama/dan lain-lain rupanya ada kisah silamnya yang buatkan dia berubah dari jahat kepada baik. Siapa sangka? Tiada sesiapa,sebab tu jangan lihat orang jahat itu akan selamanya jadi jahat,yang baik akan baik sentiasa. Lihat orang lain dengan sangkaan yang baik-baik,jangan pandang rendah/hina walaupun kita tahu kisah hidupnya sekarang tak berapa baik.

p.s/ Sementara itu,apa kata baca pula kisah 'Abang Long Fadhil' ni... cerita dari seorang gangster berubah jadi baik. Hidayah itu kan milik Allah,siapa pun boleh dapat,tinggal kita nak usaha dapatkan dan istiqamah dalam jln kebaikan. 

WW : Tiada Motif

24 tahun hidup,belum pernah lagi baca buku Hamka yang ini. Rasa macam loser... hahaha
Korang pernah baca tak?