Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Petikan Buku : Maaf Cakap 2

(*Nota pendek : Aku ada satu tabiat bila baca buku, suka sangat tulis quote a.k.a petikan dari buku tu dalam buku khas,sebab quote tu kadang-kadang ber'harga' maksudnya bagi aku. (Tak suka nak higlight atau conteng buku-buku .) Dan itulah tujuannya aku letak senarai quote yang berjaya aku jumpa,LOL,dari mana-mana buku dalam blog ini. )


-"Hidup ini satu perlumbaan. Dan perlumbaan itu adalah dengan dirimu sendiri."

-"Bila kita selesa berteman dengan mereka yang berjaya,ia bagus sekiranya kita tidak lupa erti kegagalan. Jangan sampai kita lupa daratan seolah-olah kita tidak pernah tersembam dalam kehidupan. Ketika kita bersama dengan mereka yang gagal pula,ia tidak bagus sekiranya kita terlupa yang kita pernah berjaya hingga tidak berani mencuba lagi."

-"Berlumba dengan diri sendiri itu lebih jujur dan lebih membahagiakan. Hanya kita yang tahu bila kita mesti memecut laju dan bila pula kita mesti berjalan berjengket-jengket."

-"Kalau kita boleh terima diri sendiri yang ada cacat celanya,mengapa tinggalkan mereka yang ada kekurangan seolah-olah kekurangan itu tidak boleh diperbaiki?"

-"Kita tidak boleh double-standard. Diri yang kurang sentiasa dimaafkan,orang lain yang ada cacatnya kita tinggalkan tanpa menoleh lagi."

-"Selalulah beringat untuk pandai-pandai membawa diri apabila dilupakan."

-"Setiap hasil datang daripada usaha. Sedikit usaha,sedikitlah hasilnya. Banyak usaha,tinggilah keuntungannya."

-"Esok sentiasa menjanjikan kejayaan,sedangkan pada banyak situasi ia hanyalah fatamorgana."

1 comment:

  1. Wah, terima kasih saudari kerana menyimpan quotations daripada buku saya.

    ReplyDelete