Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Random #2

Road to the green by porbital
Kredit

Setiap orang liku perjalanan hidupnya tidaklah sama seperti diri kita . Lain orang lain dugaan yang ditimpakan ke atasnya. 

Apa yang dirasai mereka yang diberi musibah tidaklah dapat kita selami hati dan perasaannya. 
Akan tetapi selagi kita masih berperikemanusiaan sedikit sebanyak masih wujud rasa belas kasih dan simpati. 

Adapun jikalau kita ditimpakan musibah yang serupa,cara kita berhadapan dengannya mungkin juga berbeza.



Ujian yang diberikan Allah semuanya mengikut kemampuan hamba-hambaNya. Ada yang kuat jiwanya jadi mampu menangkis dan berhadapan dengan masalahnya dan ada juga memilih 'jalan singkat' untuk kesenangan sementara kerana akalnya tidak lagi dapat membezakan antara kebenaran dan kepalsuan. 

Ada yang diberikan ujian sama ada berat atau ringan,dia mengucapkan syukur kerana bukankah ujian itu diturunkan tanda Tuhan mengasihi kita? Tanda Dia menurunkan ujian sebagai penebus dosa-dosa yang dilakukan agar di akhirat nanti dikurangkan azab kita?

Atau?

Apa pun apabila datangnya seseorang menasihatimu tika kamu dalam penderitaan emosi atau rohani,ucapkanlah terima kasih atas keperihatinannya,walaupun dia mungkin saja kurang jelas atas apa yang melanda dirimu.


Dan tidak terlupa untuk saling berpesan ,apabila datangnya kesusahan satu saat nanti,jangan la kita menyangka kita akan selamanya susah. Kan selepas kesusahan akan datangnya kesenangan? Bersabarlah. Pujuk hati supaya sentiasa bersangka baik dengan Tuhan. Jangan lemah dan mula menyalahkan takdir. Kenapa apabila datangnya kenikmatan kita mudah terlupa akan nikmat yang diberikan dan lupa mensyukurinya padahal apabila datangnya kesulitan kita mudah sangat mengeluh macam-macam.


1 comment: