Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Boneka Hidup

*Schedule post ya..

Pernah tengok filem Pinocchio? Atau baca kisah dogeng si patung kayu yang bila menipu hidungnya jadi panjang. Kalau mancung kacak la juga..ehem...

Okaylah, kisah dogeng tu walaupun memanglah merepek semata-mata semestinya ada pengajaran yang boleh kita ambil.

Kredit
1.

Hidup ni jangan biarkan kita selalu diperkotak-katik macam bola. Disepak sana sini tanpa hala tuju.
Dan kita tak boleh juga tunding jari ke arah sesiapa yang membonekakan kita. Lihat dulu pada diri sendiri.
Entah-entah salah kita membiarkan kita diperbodohkan tanpa berani melawan.
Ada orang ni disebabkan kemaluan yang melampau,dia takut atau kurang berani untuk mempertahankan diri dia,macam aku la dulu.
Lemah sangat. Mudah dibuli.
Orang buat apa pun aku kurang kisah walau hati memendam duka.
Pasrah seadanya.
Hanya mampu tersenyum.
Depan senyum,dalam hati mengutuk macam-macam. Belakang nak memberontak bila berdepan lidah terkelu.

2.

Nak tolong orang pun berpada-pada jangan biarkan orang ambil kesempatan.
Zaman sekarang ni macam-macam jenis orang.
Silap pilih kawan,nayalah kau!
Sekali terkena, bangkitlah untuk betulkan keadaan,jangan biarkan kita di paras yang sama.
Digelar bodoh atau dah memang nasib kita.
Tapi sampai bila nak salahkan takdir? Sampai mati ka? Mati dalam penyesalan?
Membiarkan diri diperbodohkan walaupun kita tahu kebenarannya ,bodohlah kita.
Jadi jangan biarkan dirimu diperbodohkan dan janganlah membodohkan orang lain.

Aku ni selalu juga la dibuli daripada membuli,nak melawan aku macam malu-malu kucing.
Belakang bolehlah aku berangan2 kononnya kalau dibuli aku nak melawan la itulah inilah. Bila dah ada peluang,aku diam membantu. Buntu.
Pooodahhhhhhhh.........~!

3.

Hidup ni perlukan kejujuran,mana-mana situasi yang dirasakan perlu, buat la bohong sunat. Lol
Tapi,sekuat mana pun kita kelentong,satu hari nanti mesti terjelepok la.. Sepandai-pandai manusia menipu,akhirnya kantoi juga!
Tak terbongkar pun,kalau hidup menipu orang ja,aman ke hidup??? Mesti sampai ke anak cucu tak habis2 flash back kisah lampau yang suka menipu orang.

4.
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................

(*Sila isi tempat kosong. Terima kasih)


Boneka Hidup sekadar tajuk. Ada apa pada nama neng?

p.s/ Pernah baca kisah 7 ekor hantu?