Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Masa Silam yang Masih Menghantui.

*Schedule post.

Kita sudah tentu pernah berasa diri kita dibelenggu emosi-emosi negatif. 

Berikut adalah beberapa ciri emosi negatif kita daripada masa lampau yang memberi kesan kepada kita pada hari ini apabila kita dalam keadaan tertekan :-

Memories of the past by WiciaQ
Kredit
1. Apabila sesuatu mengecewakan kita,kita terus sahaja berasa marah dan terganggu,walaupun minda kita mengatakan kita seharusnya berasa tenang,damai dan menyayangi.

2. Apabila sesuatu menghampakan kita,kita terus sahaja berasa sedih dan hampa walaupun minda kita mengatakan kita patut berasa gembira, ceria dan berharap.


3. Apabila sesuatu menyedihkan kita, kita terus berasa takut dan bimbang, walaupun minda kita mengatakan kita patut berasa yakin dan bersyukur.


4. Apabila sesuatu memalukan kita, kita terus sahaja berasa kesal dan malu, walaupun minda kita mengatakan kita patut berasa seronok dan yakin.


Pernah tak kita berada di dalam keadaan di mana-mana antara di atas ni? Tentunya sukar untuk kita hadapi saat kehidupan kita yang sekarang ni disebabkan terkenang kisah lampau..betapa peritnya hati cuba memujuk jiwa raga kita supaya teruskan semangat dan jangan kisahkan lagi perkara yang lalu..tapi tentunya sukar untuk menidakkan perasaan negatif yang hadir dalam diri kita ...

Kita terlalu kecewa dengan kehidupan lalu yang meragut kegembiraan dan kebahagian yang seharusnya kita kecapi..
Mungkin kehidupan sekarang masih belum cukup kuat untuk menutupi segala kekecewaan kita yang lalu ?
Atau mungkin kita masih tertanya-tanya dengan keadaan diri kita sama ada sudah bersedia untuk mengalami kekecewaan lagi di masa akan datang atau kita cuma berserah dan biarkan lagi hati terluka?
Mana satu pilihan anda???

Hidup perlu dimotivasikan selalu,jangan rasa putus asa untuk mulakan hidup baru. Buktikan yang diri kita mampu harungi kegagalan yang lalu sebagai sejarah.