Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Cerita Si Ulat Buku.

Tasik di Perpustakaan Raja Tun Uda,Shah Alam. (RATU)
(*Letak kredit kalau nak pinjam ini gambar. )
Aku suka sangat lepak dekat library RATU ni..,walaupun abah aku dulu larang pinjam buku dekat sana sebab jarak yang jauh,aku tetap juga pergi sebab aku suka baca buku..! Geram woo tengok buku..!
Library paling dekat dengan aku dekat Klang,Jalan Tengku Kelana,tapi situ tak berapa banyak buku yang menarik untuk dipinjam.
Itu yang aku migrasi sampai ke Shah Alam,semata-mata untuk pinjam beberapa buah buku.

Dan dulu bila ajak pergi library ni,ada la orang kata

'Buat apa pergi library,kan dah habis belajar?'

Aku pantang betul orang kata macam tu. Berdesing telinga dengar tahu..! huhu
Ya aku tahu,ramai orang hanya sentuh buku bila study/exam ja.
Tapi,tak salah kalau sekali sekala singgah perpustakaan kan? Bukan time kita jadi student ja kita boleh pergi. Pintu library sentiasa terbuka okay..Perpustakaan itu umpama gerbang ilmu yang tak terhingga banyaknya.
Jadi pupuklah minat membaca dalam kalangan anak muda sedari kecil lagi supaya membesar nanti tak ada la liat nak jejakkan kaki ke perpustakaan.

Lepas tu aku ada satu tabiat ni,kalau beli buku,aku suka sangat beli paling maksimum pun 5 buah. Itu kalau ada duit la. Dah beli banyak2 mula-mula tu memang la ada semangat teruja nak membaca,lama2 semangat tu hilang. Berlalu pergi macam tu ja.
Itu la tabiat aku yang tak semegah. Beli banyak2 bacanya tidak. Terperap bawah meja. Tabiat aku lagi satu yang tak sewajarnya diikuti ialah aku suka sangat sorok/simpan buku yang aku beli tu dalam almari. Selagi aku tak baca lagi,selagi itu la orang lain pun jangan harap dapat baca. huhu
So alternatif untuk mengawal ketagihan aku yang suka sangat membazir,makanya aku pun pinjam la buku dari perpustakaan.
Jimat duit juga sebenarnya,walaupun tak semua buku yang kita harapkan ada di sana. 

Apa lagi nak diceritakan ya..?

Em..,sepanjang bulan Ramadhan ni kan RATU ada buat 'Bulan Pengampunan Dosa'.
Amboi..! Aku baru tahu,padahal dah lama dilancarkan pun.
Ini bermakna untuk seorang ahli yang meminjam buku,kadar denda disebabkan kelewatan memulangkan buku  yang dikenakan maksimum cuma RM5 ja walaupun sebenarnya nilai denda kau tu RM30.
Macam kes aku la ni..,aku sepatutnya pulangkan pada 29 Jun,tapi aku kerjanya asyik menangguh ja. Tak sempat nak call library untuk proses renew tarikh. Masa tu aku pinjam 10 buku (5 buku atas nama aku,5 lagi mak ). Sehari pula dendanya RM0.50. Jadi aku tunggu la Sabtu minggu depannya untuk pulangkan buku. Peringatan untuk aku sendiri,kalau nak renew buku,kena telefon pada tarikh yang kita kena pulangkan buku,contoh buku sepatutnya pulang pada 14/7 so on that day juga kena call,sehari selepas tu dah tak boleh renew. Padan muka kau..!
Denda aku masa tu jatuh RM30 ,tapi disebabkan Bulan Penghapusan Dosa tu aku cuma dikenakan denda RM10 ja untuk kedua-dua nama.
Aku tak tahu la nak jelaskan macam mana. Aku faham apa yang aku taip,tapi orang lain aku tak tahu. haha

Ini aja la yang nak diceritakan pagi2 ni.. 

p.s/ 
1.Kalau ada terjumpa gua di RATU,tegur2 lah ya..! hahaa.. gambar pun tak letak macam ada yang kenal pula.
2. Best kalau ada kawan yang sehati sejiwa @ ulat buku,nak ajak ke library tak ada la serba salah. Ya la,kita pun tak boleh nak paksa orang lain suka apa yang kita suka. Betul tak? Kalau ada yang sama hobi tu boleh la juga berkongsi cerita. :)

4 comments:

  1. Saya pon suka beli buku. Tapi bila lama-lama tak bersentuh pon. Hehe :D

    ReplyDelete
  2. membaca boleh hilangkan stress.. tambah tambah lagi berada dlm library... wuuu seronok, hihi

    ReplyDelete
  3. Sejak berblog nie zumal makin kurang bersama buku... Kalau ada sesuatu nak cari baru cari buku :)

    ReplyDelete