Search This Blog

HOME KARYA ULASAN BUKU QUOTE'S RESEPI

Belajarlah Erti Bersyukur.

*Schedule Post

Sail Away by JonasHodneHaugen
kredit

Nukilan : Nana Liena
Jangan sibuk memikirkan apa yang kau tiada.
Apa yang orang lain ada.
Padahal kau ada apa yang orang lain tiada.
Cuba bersyukur sikit.
Ingat diri kita ni,dikurniakan bermacam-macam nikmat.
Belajarlah bersyukur.

Janganlah berdengki.

Sibuk risau tentang apa yang orang lain dapat.
Apa yang kita ada,cuba syukuri.
Takut nanti nikmat itu ditarik baru nak menyesal tak sudah.
Rugi.
Masa bukan boleh diputar kembali.

Ingat!

Lihatlah siapa di bawah kita,jangan sibuk mengintai siapa di atas kita.
Takut intai di atas,hati itu tak tenteram.
Dan,jangan pula mengeji yang di bawah.
Takut yang di bawah boleh jadi di atas kita.
Sama-sama jaga hati supaya tak dengki.

Bersyukurlah.

4 comments:

  1. Manusia..selalu tengok yang lebih dari kita..bila dah macam tu..selalu terlupa nak bersyukur.Kena tengok yang kurang daripada kita, baru lah terbit rasa syukur tu.huhu

    bgus perkongsian ni.

    ReplyDelete
  2. Kak Nana dah pandai buat puisi, Hehe :) Nice

    ReplyDelete
  3. nice ! love it. belajarlah bersyukur. :)

    ReplyDelete
  4. wahh sedapnya puisi ni.. memang ada bakat hehe ^^ btw setiap manusia memang patut bersyukur dengan apa yang dia ada.. kadang2 manusia nak itu ini disebabkan oleh sikap tamak dalam diri sendiri dan sikap yang tak boleh tengok orang lain lebih daripada kita.. kalau tengok someone tu ada cincin berlian 2 juta, dia pun dengan gigihnya nak jugak even dia tahu tak perlu.. sepatutnya, kita perlu bersyukur dengan apa yang ada.. fikirkan tentang orang lain di luar sana yang kurang bernasib baik.. itu boleh ajar kita cara bersyukur dengan apa yang kita ada..

    ReplyDelete